torsdag 3. september 2009

Lovely light 2

Har jeg allerede nevnt at jeg er opptatt av belysning? Og at jeg blander nytt og gammelt, dyrt og billig?
Jeg har et knippe lamper som inngår på interiørfavoritt-lista mi. En av dem er en pendellampe som har vært med oss i mange år allerede. Den har det passende navnet Frisbi, og lages av italienske Flos.
Enkel og stillig design, syns jeg. Kromkuppelen sender lyset nedover, og under den - svevende i tre tynne metalltråder - henger en hvit matt plastskive med hull i midten. Når lyset faller, lyses skiva opp. Det gir en kjempefin effekt.

Som jeg har tatt til orde for tidligere (hehe): Alle taklamper bør ha dimmer! :) Og lamper over sitteplasser, foretrekker jeg at har lysretning nedover (ikke ut til alle sider eller opp). Slik får sitteplassen et varmt og behagelig samlingspunkt. Og lyser treffer ikke rett i øyet.

Vår Frisbi tjente først som lys over sofabordet i studentleiligheta i Bergen. Nå smykker den spisebordet, og gir mykt og godt leselys eller stemningslys alt etter som. Hengt i riktig høyde gir den et veeldig behagelig lys, uten å skjære i øynene.


Beklager at jeg ikke fant så mange gode bilder hjemmefra i farta. Dette her er bare et rotete selskapsbord! :) Men lyseffekten ser du kanskje? Den lysende skiva ser du godt på det midterste bilde. Har du noe du fint liggende på bordet, får det ekstra fokus med lysstrålen ovenfra.
Noen som har andre lamper jeg bør sjekke ut?

A propos tittelen: må "Lovely light 1" være PH 5-lampa jeg blogga om 28. aug 2009 :).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...